Kombajny kiedyś i dziś
Zanim nastała era wielkich maszyn do zbioru z własnym napędem, rolnicy wykorzystywali do tego proste narzędzia w postaci cepa i kosy. Praca była żmudna, męcząca i długa. Wszystko zmieniło się w XIX wieku dzięki rewolucyjnemu wynalazkowi, jakim był kombajn. Więcej o historii ewolucji tej maszyny przeczytasz w poniższym artykule.
Ewolucja kombajnu na przestrzeni lat
Pierwszy kombajn powstał w Stanach Zjednoczonych w 1835 r. Maszyna ta była zdolna do cięcia, młócenia oraz przesiewania ziaren zbóż. Jej rozmiary nie przekraczały 5 m długości i szerokości, a ich obsługą zajmowali się specjalni operatorzy. XIX-wieczny kombajn napędzany był siłą nawet kilkunastu koni. Niecałe 100 lat później maszyna została wyposażona w silnik napędzający mechanizm młócący, a konie zostały zastąpione ciągnikiem. Rozwiązanie to wykorzystał między innymi znany już wtedy John Deere. W podobnym czasie w USA nastąpił przełom w postaci opatentowania samobieżnego kombajnu, a w Australii zaczęto produkować węższe maszyny, dzięki czemu stały się one łatwiejsze w manewrowaniu.
Udoskonalanie maszyny
Jako dostawca części do kombajnu ze Strzyżowa doskonale wiemy, jak skomplikowane w budowie są dzisiejsze kombajny. W latach 1950-1970 zaawansowane maszyny produkował już m.in. John Deere. Kultowy model 55 stanowił podstawę do produkcji ponad 80 tys. innego rodzaju maszyn w ciągu kolejnych 20 lat. Rewolucję zapoczątkowała także firma New Holland i słynna seria TR. Zaawansowana konstrukcja została wyposażona w 2 wirniki, które do dziś służą za podstawowy schemat produkcji kombajnów. Warto wiedzieć, że również w Polsce powstał model kombajnu o nazwie Bizon, który był wprowadzony na rynek od 1971 r. i eksportowany do kilkunastu krajów. W 2001 r. produkcję w Polsce przejęła firma New Holland.